Top 18 fenomena samawi sepanjang 2022

Fenomena

Sepanjang tahun 2022, akan berlangsung beberapa peristiwa samawi yang menarik untuk diperhatikan oleh peminat astronomi tempatan. Kebanyakkannya berlaku pada waktu awal pagi menjelang Subuh.

Senarai di bawah ialah fenomena yang boleh dikira menggunakan rumus falak (bukan agak-agak atau ramalan bukan empirikal). Senarai lengkap semua fenomena 2022 boleh didapati di ALMANAK ASTRONOMI 2022

Berikut merupakan Top 18 fenomena samawi yang boleh dilihat dari Malaysia dan juga sekitar Asia Tenggara.

Inferior Conjunction planet Zuhrah

8 Januari – Zuhrah akan kembali bergerak di antara Matahari dan Bumi, di dalam posisi inferior conjunction, pada jam 11:16 pm, 8 Januari nanti. Planet ini akan berada 4º 48 min daripada pusat Matahari. Fenomena ini hanya dapat dicerap dengan penuh hati-hati pada waktu siang dan menggunakan teleskop berkomputer atau jenis GoTo.

Zuhrah pada 6 Jan 2014 © shahgazer

Marikh lintas antara Nebula Lagoon dan Nebula Trifid

26 Januari – Fenomena awal pagi sekitar waktu Subuh ini akan menyaksikan planet Marikh melintasi 2 buah nebula popular, Nebula Lagoon dan Nebula Trifid di dalam buruj Sagittarius. Planet ini akan berada di dalam lingkungan 5 darjah dari kedua-dua objek ini bermula 20 Januari hinggalah 2 Februari. Momen paling menarik ialah pada 26 Januari apabila Marikh betul-betul berada di antara 2 nebula ini.

Simulasi SkySafari 6 Pro

Marikh lintas kluster gergasi M 22

5 Feb – Marikh sekali lagi akan bergerak hampir dengan sebuah gugusan bintang glob gergasi, iaitu M 22, di dalam buruj Sagittarius. Marikh akan berada di dalam kawasan 5 darjah di persekitaran kluster ini bermula 30 Januari hinggalah 12 Februari. Momen paling dekat ialah pada 5 Februari, di mana ketika itu Marikh dan M 22 hanya dipisahkan 22 arc minit sahaja atau lebih kurang 1/3 darjah antara satu sama lain! Fenomena ini dapat dilihat sekitar waktu Subuh.

Simulasi SkySafari 6 Pro

Marikh lintas kluster M 28

2 Feb – Marikh akan melintas sebuah lagi gugusan glob, M 28. Ia akan berada dalam lingkungan 5 darjah dari gugusan bintang ini bermula 26 Januari hingga 8 Februari. Momen paling dekat ialah pada 2 Februari apabila kedua-dua objek ini dipisahkan hanya 1 darjah sahaja.

Simulasi SkySafari 6 Pro

Marikh lintas kluster M 75

5 Mac – Marikh akan melintas gugusan glob, M 75. Ia akan berada dalam lingkungan 5 darjah dari gugusan bintang ini bermula 28 Februari hingga 12 Mac. Momen paling dekat ialah pada 5 Mac apabila kedua-dua objek ini dipisahkan hanya 47 arc minit sahaja.

Simulasi SkySafari 6 Pro

Marikh lintas Pluto

4 Mac – Jika anda ingin cuba merakam planet kerdil Pluto, cuba perhatikan planet Marikh pada sekitar waktu Subuh. Ketika ini Marikh akan melintasi 1 darjah sahaja daripada planet kerdil ini! Cerapan perlu guna teleskop aperture besar dan dari kawasan langit gelap

Simulasi SkySafari 6 Pro

Marikh lintas Zuhal

5 April nanti, planet Marikh akan melintas 19 arc minit sahaja (atau 1/3 darjah) dari planet Zuhal! Kedua-dua planet ini boleh dilihat sekitar 1-2 jam sebelum Subuh terbit di ufuk timur.

Simulasi SkySafari 6 Pro

Musytari lintas Neptune

13 April -Planet gergasi Musytari akan melintasi planet Neptune pada jarak 7 arc minit sahaja! Sangat dekat! Boleh cuba cerap bermula sekitar 30 minit sebelum Subuh apabila kedua-dua planet ini mula terbit di ufuk timur. Cerapan perlu guna teleskop.

Simulasi SkySafari 6 Pro

Zuhrah lintas Neptune

28 April – Planet tercerah, Zuhrah akan melintasi 7 arc minit sahaja daripada planet Neptune! Boleh dilihat beberapa jam sebelum Subuh di ufuk timur. Cerapan perlu guna teleskop.

Simulasi SkySafari 6 Pro

Zuhrah lintas Musytari

1 Mei – Planet tercerah, Zuhrah akan melintas planet terbesar, Musytari pada jarak 14 arc minit sahaja! Satu pemandangan yang menakjubkan. Kedua-duanya akan kelihatan seperti 2 butir bintang cerah berkembar! Boleh dilihat menjelang Subuh di arah timur.

Simulasi SkySafari 6 Pro

Marikh lintas Neptune

18 Mei – Planet Marikh akan melintas 34 arc minit sahaja daripada planet Neptune. Cerapan perlu guna teleskop.

Simulasi SkySafari 6 Pro

Bulan hijab Zuhrah pada waktu siang!

27 Mei – Fenomena utama 2022. Bulan akan menghijab planet Zuhrah pada waktu siang sekitar jam 10 pagi dan boleh dilihat di seluruh Malaysia dan sebahagian besar Asia Tenggara. Ini merupakan antara fenomena yang jarang dapat dilihat dari negara kita.

Simulasi SkySafari 6 Pro

Marikh lintas Musytari

29 Mei – Marikh akan melintasi planet Musytari pada jarak 39 arc minit sahaja. Boleh dilihat sekitar 2 jam sebelum Subuh di ufuk timur.

Simulasi SkySafari 6 Pro

Bulan Penuh Perigee

14 Julai – Bulan Penuh Perigee. Bulan penuh paling besar untuk tahun 2022. Ia akan kelihatan paling cerah jika dibandingkan di antara kesemua fasa bulan penuh sepanjang tahun 2022.

Marikh lintas gugusan bintang Seven Sisters dan Hyades

28 Ogos – Marikh akan bergerak di antara 2 buah gugusan popular dan terang, iaitu Seven Sisters (M45) dan juga Hyades, di dalam buruj Taurus. Mula kelihatan apabila kesemuanya terbit sekitar jam 2 pagi ( 1 pagi di Sabah).

Simulasi SkySafari 6 Pro

Marikh lintas supernova Crab Nebula!

16 Oktober – Marikh akan melintas sekitar 1.2 darjah daripada sebuah supernova bernama Crab Nebula di dalam buruj Taurus. Marikh akan mula masuk di dalam lingkungan 5 darjah dari nebula ini bermula 30 September hingga 26 November.

Simulasi SkySafari 6 Pro

Gerhana Bulan Penuh dan lintasan planet Uranus

8 Nov – Gerhana Bulan Penuh akan dapat dilihat di seluruh Malaysia. Fasa Gerhana Penuh akan bermula dari jam 5:10 PM, kemuncak pada jam 6:59 PM, dan tamat fasa gerhana penuh pada jam 8:50 PM. Secara amnya, kita akan dapat saksikan Bulan terbit di dalam keadaan sudah pun gerhana penuh. Planet Uranus juga akan berada amat hampir di sisi Bulan ketika kemuncak gerhana itu nanti!

Simulasi SkySafari 6 Pro

Oposisi planet Marikh

8 Disember – Planet Marikh akan kembali ke posisi istiqbal atau bersetentang dengan Matahari. Marikh akan kelihatan bersazi 17 arc minit. Jika anda berada di Amerika Syarikat, anda bernasib baik kerana ketika momen isqtibal ini, Bulan akan menghijab planet Marikh pada waktu yang sama!

Foto oleh @shahgazer
5 1 vote
Article Rating
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments