Langit Minggu Ini 27 Mei – 2 Jun 2019

Fenomena

Lewat sikit nak kemaskini ruangan “Langit Minggu Ini”. Apa pun fenomena langit tak menunggu kita, ia tetap berjalan seperti biasa. Selepas qiam dan tahajjud tu, jenguk-jenguk lah sekejap ke langit tu. Bulan mula semakin kecil, Ramadan dah pun semakin meninggalkan kita!


27 Mei (Isnin)

Bulan memasuki Fasa Sukuan Akhir pada jam 12:34 AM. Kalau kita ingat semalam, ia berada pada poin apogee, yakni paling jauh dari Bumi. Maka pada pagi ini kalau kita tengok Bulan, ia kelihatan kecil berbanding biasa.


28 Mei (Selasa)

Matahari melintasi di atas Kaabah, di dalam satu fenomena yang dipanggil sebagai Istiwa’ adzam. Ia berlaku pada jam 5:16 petang waktu Malaysia. Pada ketika ini kita boleh menyemak kembali tandaan arah kiblat kita di premis masing-masing.

Video di atas boleh dijadikan panduan asas untuk mencari arah kiblat pada tarikh ini. Jika anda terlepas.. tak mengapa. Tunggu 16 Julai nanti, matahari akan sekali lagi melintas di atas Kaabah dan kita boleh cuba sekali lagi.


1 Jun (Sabtu)

Bulan sabit tua semakin rendah di ufuk timur. Ia terbit sekitar Subuh. Sekali lagi kita akan dapat lihat fenomena Eartshine yang indah.

Moon_7_May_2019___2_5_days_old_Moon_3rd_Ramadan_1440H___Shahrin_Ahmad___Flickr

Sekitar 30-45 minit selepas Subuh, cuba cari juga planet Zuhrah yang kini amat rendah. Planet ini akan berada sebelah bawah kiri dari Bulan.

SkySafari_6_Pro_-__CurrentSettings_.jpg
Bulan sabit tua dan planet Zuhrah, boleh dilihat sekitar 30-45 minit selepas Subuh.

2 Jun (Ahad)

Zuhrah akan berada 4 darjah dari Bulan. Ini agak mencabar kerana ia sangat rendah dan waktu ia terbit pun selepas Subuh. Jika anda mempunyai ufuk timur yang tiada halangan, boleh cuba tengok sekitar 30 minit selepas Subuh.

Menjelang 1 jam selepas Subuh, kedua-dua objek ini dah semakin tinggi tetapi langit dah makin terang, maka ia agak mencabar nak tengok.

SkySafari_6_Pro_-__CurrentSettings_.jpg
Bulan dan Zuhrah sekitar 1 jam selepas Subuh.
0 0 votes
Article Rating
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments